7 مه 2023 - یک مطالعه منتشر شده درBMJ Open Diabetes Research and Care ، به این نتیجه رسید که افسردگی و اضطراب در دوران بارداری به طور مستقیم با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در فرزندان، مرتبط است.

داده های قبلی نشان داده اند که استرس دوران کودکی باعث دیابت نوع 1 می شود. اما هیچ یک از مطالعات قبلی ارتباط بین افسردگی/اضطراب را به عنوان یک عامل استرس در دوران بارداری با خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در فرزندان در مقایسه با قبل یا بعد از بارداری بررسی نکرده است. به همین دلیل داده های بیشتری در مورد برنامه ریزی احتمالی جنین توسط استرس مادر در دوران بارداری باید جمع آوری شود.

در مطالعه ی حاضر یک گروه مبتنی بر جمعیت شامل 1807809 فرزند، مورد بررسی قرار گرفت. داده ها از ثبت ملی مربوط به تشخیص/دارو/ نسخه برای افسردگی/اضطراب در بارداری و حوالی بارداری و موارد بروز دیابت نوع 1 در فرزندان، جمع آوری شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که:

· قرار گرفتن جنین در معرض افسردگی/اضطراب مادر در دوران بارداری، خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را در فرزندان بعد از هشت سالگی، اما نه قبل از آن، افزایش داده است.

· مواجهه با افسردگی/اضطراب مادر تنها در دوران بارداری، ارتباط مشابهی با دیابت نوع 1 داشت.

· مواجهه ی مادر با افسردگی/اضطراب قبل از بارداری، هیچ ارتباطی با دیابت نوع 1 در فرزندان نداشت.

· ارتباط افسردگی یا اضطراب پدر با ابتلای فرزندان به دیابت نوع 1، نزدیک به صفر بود.

· هنگام مقایسه فرزندانی که در دوران بارداری در معرض افسردگی/اضطراب مادری قرار داشتند با خواهر و برادرهایی که در دوران بارداری خود در معرض افسردگی/اضطراب مادری قرار نگرفته بودند، نسبت خطر برایدیابت نوع 1 بعد از 8 سالگی، در رابطه با تجزیه و تحلیل کل جمعیت مثبت باقی ماند(1.36)، اگرچه باCis گسترده.

محققان در پایان گفتند که ارتباطی قوی بین افسردگی و اضطراب مادر در دوران بارداری با دیابت نوع 1 فرزندان، وجود دارد.

همانطور که رابطه ی منفی پدر و مقایسه ی خواهر و برادر نشان می دهد، آشفتگی خانوادگی نمی تواند نتایج را به طور کامل توضیح دهد.

محققان گفتند: تحقیقات بیشتر برای درک بهتر مسیرهایی که از طریق آن عوامل خطر در اوایل زندگی بر شروع و پیشرفت دیابت نوع 1 تأثیر می گذارد، ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/stress-and-depression-during-pregnancy-increase-risk-of-t1d-in-offspring-after-8-years-of-age-111111